دبیرستان علامه حلی 8 تهران

ما این جاییم...
دبیرستان علامه حلی 8 تهران

این وبلاگ برای تمامی سمپادی هاست...

خصوصن بچه های سمپادی حلی8-ای...

آخرین نظرات

تقویم میلادی

تیزهوش هستی یا پرتلاش؟

دوشنبه, ۱۷ شهریور ۱۳۹۳، ۱۲:۴۲ ب.ظ

تیزهوش، استعداد درخشان، نخبه و ...
این عناوین با ما چه می کنند؟
سمپادی واقعی پرتلاش است یا تیز هوش؟

در سال ۱۹۹۸ دانشگاه استنفورد مقاله‌ای منتشر کرد که در آن Mueller و Dweck به بررسی «مکانیزم اثر تشویق» بر کارآیی دانش‌آموزان پرداخته بودند. نتایج این تحقیق، نگرش به شیوه‌ی «انگیزش» را نه تنها در حوزه‌ی دانش‌آموزان و درس و مدرسه، بلکه حتی در حوزه‌ی آموزش و یادگیری سازمانی نیز تغییر داد.

در این تحقیق کودکان و دانش‌آموزان به سه گروه مختلف تقسیم می‌شدند و در هر گروه، زمانی که دانش‌آموزان در حل یک مسئله موفق می‌شدند به شیوه‌ی متفاوتی تشویق می‌شدند. شیوه‌ی اول این بود که به آنها می‌گفتند: «آفرین. تو خیلی تیزهوش هستی». در روش دوم زمانی که مسئله حل می‌شد می‌گفتند: «آفرین. مسئله را خوب حل کردی» و زمانی که مسئله نادرست حل می‌شد می‌گفتند: «نه! مسئله را اشتباه حل کردی». در سومین روش، به عنوان تشویق گفته می‌شد: «آفرین. تو تلاش خودت را کردی».

این آزمایش بارها و در شرایط مختلف تکرار شد و نتیجه بسیار جالب بود. کسانی که به عنوان تشویق از «استعداد و تیز‌هوشی» آنها تعریف می‌شد، به تدریج توانمندی «حل مسئله‌» آنها کاهش یافت. همینطور در صورتی که در حل یک مسئله با شکست مواجه می‌شدند، توانایی آنها در حل مسائل بعدی نیز تحت الشعاع قرار می‌گرفت. اما بهترین نتیجه زمانی حاصل شد که همواره در تشویق، از «میزان تلاش» دانش آموز صحبت می‌شد.

مولر درباره‌ی دلیل تاثیر منفی تعریف از «هوش» بر روی کارایی و عملکرد انسانها می‌نویسد: «ما هرگز همیشه برنده نیستیم. همیشه مشکلاتی وجود دارند که حل نمی‌شوند و نبردهایی هستند که در آنها شکست می‌خوریم. آنکس که احساس کند موفقیت‌اش ناشی از هوش بالاست، پس از هر بار شکست، اعتماد به نفس و باور خود را کمی از دست خواهد داد. اما آنکس که احساس می‌کند موفقیت‌اش ناشی از تلاش است، هر موفقیت به او انرژی بیشتر می‌دهد و هر شکست به او یادآوری می‌کند که باید تلاش خود را افزایش دهد».

http://www.motamem.org/wp-content/uploads/2014/02/praise_mechanism.jpg

نظرات  (۴)

ما وبلاگی زدیم که مطالب جالبی از جمله پاسخنامه ی تشریحی ازمون جامع در آن قرار دارد.
آدرس وبلاگ:helli8.fardblog.com
باز ایول به شما ها
من که وقتی یه امتحانو نمره کامل بگیرم بهم میگن وظیفت بوده
اگر نگیرم هم که .............
(حالا خودتون میتونید حدس بزنید جای نقطه ها چی باید گذاشت)
اصن یه وضییییییییییییییییییییییی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
پاسخ:
(پ مراقب باش که همیشه نمره کامل بگیری
چون چیزایی ناجوری میشه جای نقطه ها گذاشت :دی)
ولی شاید جدای از شوخی خوب باشه این مطلب رو بدی اهل خانه هم بخوانند
البته باید دقت کنی اونها رو به اصطلاح در موضع (مقاومت و عدم پذیرش) نندازی!
Good luck

ما که تا حالا هرچی مسئله حل کردیم فقط اینا رو شنیدیم :"فلانی این مسئله رو که شما تو یه هفته حل کردید سر امتحان تو نیم ساعت حل کرده" یا "شما هیچی نیستید و مشتقات آن :هیچی نمیشید ..هیچی نخواهید شد ...هیچی...دیگه نهایتش معلم میگه :درست حل کردی اما راهتو نمیفهمم پاک کن از راه من برو
محققان دانشگاه استنفورد باید یک ازمایش رو بچه های ایران انجام بده
پاسخ:
خودت رو واکسینه کن
حالا که میدونی چه خبره و میدونی که واقعیت چیز دیگریست
خودت مراقب خودت باش و تلاشت رو قطع نکن
اگر هم لازم شد یه فیلتری بذار رو گوشت که حرف های غیر خوب رو نشنوفه
قرار نیس همه چی گل و بلبل باشه تا شما ها یه چیزی بشین که
سخته
باید مبارزه کرد
من یه بار تو راهنمایی انگلیسی رو از 40 شدم25/39....
در حالی که نفر دوم شده بود حدود 35.....
مادرم (باید روی برگه اجبارا نظرش رو می نوشت)نوشت امیدوارم پیشرفت کنی.....
کاری که این جمله با من کرد و داعش با عراق نکرد...
پاسخ:
الان کلن همه ی اینارو گفتی که بگی انگلیسی شده بودی نفر اول دیگه؟!! ;)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.