دبیرستان علامه حلی 8 تهران

ما این جاییم...
دبیرستان علامه حلی 8 تهران

این وبلاگ برای تمامی سمپادی هاست...

خصوصن بچه های سمپادی حلی8-ای...

آخرین نظرات

تقویم میلادی

امروز صبح چگونه بیدار شدم؟

سه شنبه, ۲۵ آذر ۱۳۹۳، ۰۹:۱۱ ب.ظ

امروز صبح چگونه بیدار شدم؟

امروز صبح چگونه بیدار شدم؟

امروز صبح با ریتم نوک زدن پرنده‌ها به پشت شیشه بیدار شدم. تیک، تیک، تیک...تیک، تیک... یک کیسه گندم زیر پنجره است و یک پیمانه داخل آن. معلوم است صاحب این خانه هر صبح زود به آن‌ها دانه می‌دهد.

من مهمانم امروز، صبحم با صبح‌های دیگر متفاوت است. من در اتاقی در طبقه‌ی هفتم یک خانه هستم. روی یک بلندی. از پشت پنجره، شهر پیداست. پرده‌های حریر صورتی هم مزاحم دیدن منظره‌ی پشت شیشه نیستند. برف آمده است و گرد و غبار اندک. پس شهر پیداست.

باز ریتم تند نوک زدن پرنده‌ها به گندم‌های پشت شیشه. کبوترهای چاهی، یاکریم‌ها، گنجشک‌‌ها و... نه کلاغ‌ها از دورترها قار می‌کشند و میلی به خوردن گندم ندارند.

سال‌ها پیش وقتی کوچک بودم، آرزو می‌کردم صبح که از خواب بیدار شوم در خانه مادر بزرگ باشم. آن‌جا صبح، گونه‌ی دیگری آغاز می‌شد.

صدای باد که در لابه لای درختانِ کاج غول پیکر می‌پیچید و یک پنجره‌ی چوبی که نور از آن شُره می‌کرد. آن روزها خانه‌ی مادر بزرگ عمارتی در یک باغ بود. خانه‌ای قدیمی با طاق‌های بلند...صبح با بوی نان آغاز می‌شد و قل قل سماور و رختخواب‌هایی که بوی نم و خاک می‌داد و آینه‌های دور مسی در رف و طاقچه...خانه غرق بوی چای می‌شد. دلم می‌خواست هر صبح در آن خانه چشم باز کنم...

صبح‌های دیگری هم بوده است که در جاده می‌راندیم و من خواب‌های سبکم در حرکت ماشین با صدای تریلی‌ها پرپر می‌شد.صبح‌های جاده، دل انگیز است. خوردن صبحانه در جاده‌، عبورماشین‌ها و آسمانی که پیداست.

البته خود صبح یعنی یک سفر، سفری از خواب تا بیداری از یک جهان به جهانی دیگر. اما چگونه می‌شود صبح خوب و روز دل‌انگیزی داشت؟

رزا ویسی، کارشناس بهداشت به خبرنگار دوچرخه می‌گوید:« تحقیقات نشان می‌دهد 20 دقیقه ورزش کردن می‌تواند به مدت 12 ساعت به ما انرژی بدهد. بعد از خواب نرمش را فراموش نکنیم.»

این کارشناس می‌گوید:«راه‌های ساده‌ای وجود دارد که ما شرایط خوبی را در طول روز داشته باشیم، اول این‌که هر سه تا چهار ساعت یک وعده‌ی غذایی کوچک یا یک میان‌ وعده بخوریم که قندخون‌مان همواره یکنواخت باشد. بهتر است از کربوهیدرات‌هایی مثل نان تهیه شده از غلات، میوه‌ها و سبزی بیش‌تر استفاده کنیم و پروتئین‌ها را هم در برنامه‌ی غذاهایی‌مان بگنجانیم. این مواد به دلیل این‌که خیلی آهسته هضم می‌شوند، سبب افزایش انرژی ما می‌شوند.»

او می‌گوید:« سعی کنیم ، برای این‌که صبح دل انگیزی داشته باشیم. از همه‌ی حس‌های خود بهره ببریم. مثل حس بویایی، بوی مرکبات می‌تواند موجب شادابی ما شود. بنابراین، مقداری گریپ فروت، پرتقال یا لیمو در آب بچکانیم آن را ببوییم و بنوشیم!»



*******************************************************************************


صدقه دادن را فراموش نکنیم
صدقه دادن

ای خدایی که بلا از آسمان مقدر کردی به خاطر این صدقه از من دفعش کن. صدفه دادن آنقدر با اهمیت است که در سخنان بسیاری نسبت به آن سفارش شده است. کسانی که بر اثر گناه یا چشم نظر از دنیا می روند تعدادشان بیشتر از کسانی است که بطور طبیعی از دنیا می روند. و کسانی که با نیکوکاری و احسان عمرشان زیاد می شود زیادتر هستند از کسانی که به اجل طبیعی عمر می کنند. صدقه عمر انسان را زیاد می کند و گاهی دو سه برابر می کند.

حضرت عیسی علیه السلام  با حواریون از جایی رد می شدند به در خانه ای رسیدند که آنجا عروسی بود. حضرت رو کردند به حواریون و گفتند: امشب این ها عروسی دارند ولی خبر ندارند که صبح جنازه ی عروس و داماد باید از این خانه برود. 

حواریون منتظر بودند صبح که شد آمدند دیدند هیچ خبری نیست آمدند به عیسی پیامبر گفتند آقا پس چه شد؟ حضرت فرمود: این ها بنا بود بمیرند باید برویم و ببینیم که چه شده است. آمدند و در خانه را زدند و وارد خانه شدند و آن ها هم شناختند. پیامبر فرمودند: شما دیشب کار خیری کرده اید. عروس گفت: بله، یک غذای ویژه برای ما آماده کردند ما هم گرسنه بودیم خواستیم غذا را بخوریم یک فقیر گرفتاری در خانه را زد گفت من گرفتار و مستحق هستم کمک کنید. من دلم سوخت و غذایمان را به او دادم. حضرت فرمود: بروید آن پتو را کنار بزنید و ببینید که چه خبر است. آمدند و پتو را کنار زدند دیدند یک مار خیلی بزرگی در آن زمین لانه کرده بود و مامور بوده که این زن و شوهر را بزند. حضرت فرمود: به خاطر این صدقه خداوند جلوی این مار را گرفت و گرنه اجل شما حتمی بود.

صدقه عمر انسان را زیاد می کند و گاهی دو سه برابر می کند

امام صادق(ع) فرمودند:

هیچ چیزی نیست مگر آن که فرشته ای بر آن موکل است، جز صدقه؛ و آن در دست خدا واقع می شود.

بحارالانوار، ج96، ص127

 

هر کس در روز و یا شب صدقه بدهد ـ اگر روز است روز و اگر شب است، شب ـ خداوند از او غم و اندوه، درنده و مرگ بد را دور مى‏ کند.

ثواب الأعمال ص 140

 

یک درهم صدقه دادن از یک روز روزه مستحبى برتر و والاتر است.

ثواب الاعمال ص 82

 

حضرت محمد (ص) فرمودند:

صدقه بلا را برطرف مى‏ کند و مۆثرترینِ داروست. همچنین، قضاى حتمى را برمى‏ گرداند و درد و بیمارى‏ ها را چیزى جز دعا و صدقه از بین نمى ‏برد.

بحارالأنوار، ج 93، ص 137، ح 71

 

صدقه بجا، نیکوکارى، نیکى به پدر و مادر و صله رحم، بدبختى را به خوش‏بختى تبدیل و عمر را زیاد و از پیشامدهاى بد جلوگیرى مى‏کند.

نهج الفصاحه ص 549 ، ح 1869



*********************************************************


سلام سلام
سلام سلام

فَاِذا دَخَلتُم بُیُوتاً فَسَلِموُا عَلی اَنفُسِکُم تَحِیهً مِن عِندِالله مُبارَکَهً طَیِبهً (نور:61)

کلمه ای که در هر دیدار به زبان می آید، سلام است. ما وقتی به هم می رسیم ابتدا سلام می کنیم و معمولاً دست یکدیگر را به گرمی می فشریم، اما آیا تا به حال به معنی سلام فکر کرده اید؟ می دانستید که سلام یکی از نام های خداست؟!سلام به معنی سلامتی، آشتی و آسودگی است؛ به همین دلیل آغازگر ارتباطی سازنده و انسانی است.

سلام علیکم نیز در اصل سلام الله علیکم است؛ یعنی درود خدا بر تو باد یا خداوند تو را به سلامت دارد و در امن و امان باشی.می بینید که سلام کردن دعای سلامتی و نوعی اعلام دوستی و صلح است و بهترین درودی است که می توان در اول کلام به یکدیگر تقدیم کرد. آیه ی بالا می فرماید: وقتی به خانه ای پای می نهید به یکدیگر سلام کنید که این سلام تحیتی است خدایی، مبارک و پارک. واژه ی تحیت هم خانواده ی حیات و به معنی آرزوی بقاء و زندگی برای دیگری است.

در اخلاق اسلامی تاکید شده است که مسلمان قبل از آغاز هر سختی سلام کند. تاکید بر آغاز سخن با سلام، به اندازه ی است که در سختی از پیامبر (ص) از پاسخ دادن به کسی که با سلام سخن آغاز نکرده است باید خودداری کرد.(اصول کافی،جلد 2،ص 644)

 

پاداش سلام

پیامبر (ص)وامام علی(ع) بارها و بارها بر سلام کردن تاکید کرده و ارزش این کار آسان و ارزشمند را روشن کرده اند.

پیامبر (ص) فرموده اند: هرگاه به هم رسیدید با سلام کردن و دست دادن دیدار کنید و چون جدا شدید با آمرزش خواهی از هم جدا شوید.(میزان الحکمه،ج 6،ص 2554)

در جای دیگر نیز فرموده اند: سلام کردن و سخن نیک گفتن موجب بخشایش (گناهان) است.(میزان الحکمه،ج4،ص543)

امام علی (ع) نیز فرموده است: برای سلام هفتاد حسنه است که یک حسنه برای پاسخ دهنده و بقیه برای آغاز کننده است.(بحارالانوار،ج73،ص11)

 

بخشی از آداب سلام

انسان در سلام کردن بهتر است همواره پیش قدم باشد. این از ویژگی های اخلاقی پیامبر ما (ص) بود که به هر که می رسید حتی کودکان ابتدا به آن ها سلام می کرد و می فرمود: پنج صفت ایت که تا زنده ام آن ها را رها نخواهم کرد؛ یکی هم سلام دادن به کودکان، تا بعد از من سنت (شیوه ی رفتاری) گردد.(بحارالانوار،ج73،ص10)

سلام باید بلند و رسا باشد. امام باقر (ع) فرموده است: همانا خداوند عزوجل آشکار سلام کردن را دوست دارد.(اصول کافی،ج2،ص645)

خجالت کشیدن یا هر بهانه ی دیگری نباید باعث شود زیر لب سلام کنید. اگر آهسته سلام کنیم شاید سلاممان را نشنوند و ما را فردی بی ادب و بی اعتنا به آداب اجتماعی بشمارند.

در مقابل اگر سلام کسی را پاسخ می دهیم، نباید آهسته پاسخ دهیم؛ زیرا اگر پاسخ سلامش را نشنود شاید تصور کند ما سر سنگینن شده ایم و پیش خود فکر کند مسئله ای پیش آمده است که تحویلش نمی گیریم و این باعث نگرانی وی شود. ضمناً این کار با یکی از فلسفه های سلام؛ یعنی آسودگی و رفع نگرانی، منافات دارد.

۹۳/۰۹/۲۵
حامد مشفق آرانی

نظرات  (۴)

نمیدونستم پیامو کجا بنویسم اینجا نوشتم
با عرض سلام و خسته نباشید در مورد امتحان فردا امتحان ریاضی تجربیا سال دوم سوالی داشتم از بچه ها پرسیدم گفتند از بخش ترکیبیات فقط از انتخاب سوال میاد میخواستم بدونم راسته
پاسخ:
دبیر محترمتان گفتند تمام مطالبی که تدریس نموده اند را مطالعه و تمرین نمایید...
زیبا بود...
۱) دمای بدن انسان، یک تا سه ساعت پیش از برخاستن از خواب در پایین‌ترین مقدار خود است. بنابراین ساعات اولیه روز شاید زمان مناسبی برای فعالیت عضلانی نباشد، چون جریان خون و انرژی کلی بدن در سطح پایین‌تری قرار دارد. برای فعالیت عضلانی باید خون با سرعت کافی به عضلات برسد و سلول‌های عضلانی ، انرژی لازم را برای فعالیت داشته باشند.

۲) ماهیچه‌های گرم نشده و سفت در ساعات اولیه برخاستن از خواب می‌توانند زمینه آسیب‌های ورزشی را فراهم آورند.

۳) اگر شما ورزش کردن در صبح را دوست نداشته باشید و از آن لذت نبرید، بسیار دشوار است که به این برنامه ورزشی پای‌بند بمانید و به آن عادت کنید، در حالی که نام‌نویسی در یک باشگاه ورزشی در بعداز ظهرها که سرحال‌تر هستید، می‌تواند مشوقی برای شما برای عادت کردن به ورزش روزانه باشد.

۴) به نظر می‌رسد ورزش کردن در بعد از ظهر و ساعات اولیه شب به شما کمک می‌کند که راحت‌تر به تناسب اندام موردنظر خود دست یابید، چرا که دمای بدن و میزان ترشح هورمون‌ها در این ساعات بالاتر است. بنابراین با ورزش کردن در این زمان، کالری بیشتری می‌سوزانید و لاغرتر می‌شوید.

۵) هنگامی که پس از یک روز فعالیت روزانه به خانه برمی‌گردید عضلات شما ساعات طولانی تحت استرس و فشار بوده‌اند و خستگی را کاملا در اسکلت و عضلات‌تان احساس می‌کنید. ورزش کردن در ساعات اولیه شب به شما کمک می‌کند تا به عضلات‌تان استراحت دهید و به ویژه با انجام حرکات و نرمش‌های ریلکسیشن، بدن‌تان را آرامش بخشید. اگر شما شغلی دارید که مجبورید ساعات طولانی روی پا بایستید و یا ساعات طولانی بدنتان را در یک وضعیت قرار دهید، اسکلت، استخوان‌ها و مفاصل‌تان در پایان روز نیاز به حرکت و نرمش خواهند داشت تا دچاردرد مفاصل و استخوان‌ها نشوید.

۶) اگر شما ساعات پایانی روز را برای ورزش انتخاب کنید، راحت‌تر می‌توانید یک همراه برای خودتان هنگام ورزش کردن بیابید. ورزش کردن همراه یک نفر دیگر، به شما انگیزه می‌دهد که به برنامه ورزشی خودتان پای‌بند باقی بمانید. شاید دشوار باشد که یک نفر دوست را پیدا کنید که حاضر باشد برای ورزش صبحگاهی همراه شما از خواب بیدار شود ولی در بعد از ظهر می‌توانید به راحتی دوست ورزشکار خود را پیدا کنید و ساعاتی با هم ورزش کنید. مضرات ورزش صبحگاهی!!!!
پاسخ:
سلام... دقت کنید که چیزی که در متن اشاره شده بود نرمش سبک صبحگاهی است و نه ورزش عضلانی و باشگاهی و یا کم کردن وزن و غیره...
خیلی خوب بود

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.