دبیرستان علامه حلی 8 تهران

ما این جاییم...
دبیرستان علامه حلی 8 تهران

این وبلاگ برای تمامی سمپادی هاست...

خصوصن بچه های سمپادی حلی8-ای...

آخرین نظرات

تقویم میلادی

مزه یابی در حین امتحانات!

چهارشنبه, ۲۱ آبان ۱۳۹۳، ۰۱:۵۵ ب.ظ

با سلام خدمت دوستان...

امیدوارم امتحانات رو یکی پس از دیگری با موفقیت سپری کرده باشید.

دیدم حیفه یه مدت از شیمی دور باشید! بنابراین اندک مقداری فسفر سوزانده و بفرمایید این ساختار چه مزه ای میده:


××بخش نظرات را با پاسخ ها، ایده ها و مباحثاتتان بترکانید :))

۹۳/۰۸/۲۱
متین خسروی

نظرات  (۲۲)

ترشه
پاسخ:
اگه تمشک ترشه، قبوله!!
اقا این اتیلن گلیکوله شیرینه سمی هم هست و عین ابه ولی مشکل اینه که این اتیلن گلیکول نیست...
پاسخ:
آره خب این ساختار اتیلن گلیکول نیست!!
حاج اقبال من نظره قبلیمو با کوشا بودما... !
اون سولی هم که کردم : " حاج اقبال شما چگونه برداشت کردی که فرمولش CH₃-COO-CH₂-CH₃ هست ؟!!!! "
میخواستم بدونم با چه روشی از روی شکل اینو برداشت کردی عزیر جان !
من قصده هیچگونه بی احترامی نداشتم :)
اگر هم ناراحت شدی عذر میخوام برادر...
موفق باشی :دی
پاسخ:
بابا........ با مرام......
کوشا خب من دیگه پاسخ نمیدم خودتون جواب بدید..
پاسخ:
آقا شما باش.... ;)
حالا چون نتونستی جواب بدی باید چرت و پرت بگی ؟!!! آیا ؟!
من اگر هم اینارو میگم واسه ی اینه که علمه شماها زیاد بشه وگرنه من که مثله تو نیاز به این پاچه خواریا ندارم پسرک :)
الهی فک کوشا را به آرامش برسان ... ( الهی آمین ) :)
اینجا که موفق نبودی انشاءالله در بقیه مراجع زندگیت موفق باشی دوست عزیز :دی
ینی مشهدی خوشم میاد تا میتونی داری پاچه خواری میکنی
بچه های شیمی میدونن که منظور از کلویید گاز در جامد همون سنگ پاست
پاسخ:
Wow...
خـــــــــــــــــــــــــــــب ... عشق شیمی چه کارا که با آدم نمیکنه ;)
در این مورد مطالبم زیاد نیست و جسته گریخته یه چیزایی میدونم که فرمیک اسید ساده ترین کربوکسیلیک اسید هست که فرمول شیمیاییش HCOOH هست ، اسمش هم که فرمیک هستش از نام لاتین مورچه اومده ( فرمیکا ) اومده ، حالا استر ها و نمک ها و آنیون هایه مشتقه فرمیک اسید رو بهشون فرمات میگن ، حالا فرمول شیمیایی خود فرمات ها CHOO با یک بار منفی هست که این ترکیب ساده ترین آنیون کربوکسیلات هست که این میتونه به ترکیباته دیگری وصل بشه و مواد مختلفی رو به وجود بیاره مثله :
اتیل فرمات که اینجا هم بهش اشاره شده : CH3CH2HCOO
سدیم فرمات که تو رنگرزی و پرینت کردن کاربرد داره : NaHCOO
متیل فرمات که بخاطره فشار بخار بالاش ( :دی ) برای خشک کردن سریع استفاده میشه : CH3HCOO
متیل کلروفرمات که یه ترکیب زرد رنگ ایه و بو تندی داره : CH3OCOCl
و در ترکیب های دیگری مثله سزیم فرمات یا تری اتیل ارتوفرمات یا تری متیل ارتوفرمات یا ...
دیگه سوالی نبود ؟ :))


پاسخ:
جسته و گریخته ش اینه دیگه ببین جامعش چیه!!
اقبال جان خودتو انداختی بین ما المپلاد شیمی ها
توقع داری همه چیز رو بهت بگیم؟
رو که نیست کلویید گاز در جامده!
پاسخ:
ها الآن ای که گفتی یعنـــــی چَه؟
آقا من تو دوتا نظره قبلیم اشتباه نوشتم اتیل فرمیک :||
اتیل فرمات هستش شرمنده :(
( تو نظره اول درست نوشتماااا .... :) )
پاسخ:
حالا که تا اینجا اومدی فرق فرمیک و فرمات هم بگو دیگه...
چه جالبه مردم به همه چیز خیلی اتاقی میرسن
کوشا من که نفهمیدم چی شده:دی
یکی به من بگه اصلا به من مربوط نیست ها . اما فوضولیه دیگه کاریش نمیشه کرد.
چی رو گم کردی توضیح بده ما فوضولیمون بخوابه
=))
حاج اقبال شما چگونه برداشت کردی که فرمولش CH₃-COO-CH₂-CH₃ هست ؟!!!!
بقیه کدوم روشا ؟!
پاسخ:
دیگر روش ها و ایده های مورد استفاده قرار گرفته جهت یافتن جواب...
If any...!
در این یه مورد باید بگم کاملا اتفاقی بهش پی بردم !!
توی کتابخنمون یه کتاب شیمی آلی هست که از آمریکا آوردنش ( Printed in california in 1986 ) تقریبا 900 صفحهست ! یه روز اتفاقی داشتم چند صفحشو میخوندم و اتفاقی شکل این ترکیب رو دیدم ! زیرش نوشته بود Ethyl methanoate ... ( البته کلی فکر کردم تا اسمش یادم اومد ) بقیش هم کاری نداشت اسمشو سرچ کردم و ...
البته راه بسیار راحت تر هم هست :
تشریف ببرید ویکیپدیا سرچ کنید C3H6O2 که این فرمول از روی شکل قابل برداشت هست !
وقتی سرچ میکنید مینویسه این فرمول مربوط است به :
Dimethyldioxirane
Dioxolane
Ethyl formate
Glycidol
Lactaldehyde
Methyl acetate
Propionic acid
حالا کافیه روشون کلیک کنید و ببینید کدومشون به شکلی هستند که شما عکسش رو گذاشتید ...
روی اتیل فرمیک هم که کلیک میکنید سطر آخر پاراگراف اول نوشته partially responsible for the flavor of raspberries که از اون کلمه آخر میشه برداشت کرد که مزه ی تمشک میده !
پاسخ:
این روش اول(البته دو روش بود که.یکیش شانسی بود)
بقیه روشا....؟
ینی کلا من باید هر چه سریعتر اینجا رئ ترک کنم و راهی به جوونا بدم تا وضعم از این بدتر نشده
پاسخ:
نه آقا شما باش...
پرچمم کلا بالا هست؛ ما فقط وسیله ایم!!
آقا من تنها چیزی که میدونم اینه که داداشمون "اتیل استات"ه.
ازش تو استون و چسب و اینا استفاده میشه. حالا یکی گوگل کنه ببینه چه مزه ایه! ماکه پیدا نکردیم.
:(
پاسخ:
به پیر به پیغمبر نه!!
البته دقیقش اینه که اتانول با فرمیک اسید واکنش میده و اتیل فرمیک رو به وجود میاره .
اینم واکنششه اگه اشتباه نکنم
CH3CH2OH + HCOOH -----> HCO2CH2CH3 + H2O
نگید که واکنششو اشتباه نوشتم !؟؟ :|
پاسخ:
بیشتر خوشمان آمد...
تو مشکوک میزنیا... :|
از کجا میاری جوابا رو؟!!
راستی جواب اومده به این معنی نبست که سوال تموم شدا...
ایده های رسیدن به جواب هم مهمه.
چیزی که مطمئنم اتیل هستش:دی
فرمولش که اینه:
CH₃-COO-CH₂-CH₃

اما در مورد مزه اش فک کنم اسمش استات باشه و من یه سرچ کردم استات برای درست کردن کمپوت آناناس استفاده میشد!


آقای خسروی ما تا حالا روی شما رو ندیدیم ها!
یه عکسی هم از خودتون بگذارید:دی
پاسخ:
خب پنجشنبه ها بیا ببین!!
اصلا میخوای بیا المپیاد شیمی که دیگه همش همو ببینیم.
پرچمم میبریم بالاتر!
اونم اتیلش درسته ولی استات نیست.
این فرمول مربوط به اتیل فرمات ( C3H6O2 ) که یک استر شکل گرفته از اتانول هستش که مزه ی تمشک میده :)
سوال سختا کو پش ؟؟! همچنان در انتظاریم ... :دی
پاسخ:
خوشمان آمد...
دوستان روش رسیدن به جواب رو هم توضیح بدن.
با تشکر قبلی!
والا هر چی توی ویکیپدیا و سایت های دیگه گشتم فقط فهمیدم اتیل استاته و بوی شیرینی داره.
چقدر صادقم من!
پاسخ:
خب اتیل استات نیست عزیز من!!
اگه تو ساختار دقت کنی میبینی اتیل استات اون گوشه ش h نداره!
ینی میخوام یه چیزی بگم ته خنده (حداقل برای خودم): من اینقدر بخاطر امتحانات از شیمی دور بودم که اصلا به فکر جدول تناوبی و مندلیف نیفتادم
تا این که امروز خواستم فصل دوم شیمی دو رو مرور کنم که به یه نکته خیلی جالب رسیدم
جدول مندلیفم گم شده! یه کم فکر کردم فهمیدم که من باهوش (!) پنجشنبه هفته گذشته سر داستان برق رفتن و بعد گرفتن منابع و اینجر چیزا جدولم رو پاک یادم رفته و الان توی مدرسه نمیدنم کجاست ! حالا من موندم و کلی مطلب درباره جدول تناوبی!
و باید با نهایت تالم و تاسف و تاثر و ...... عرض کنم که تا اطلاع ثانوی پرچم المپیاد شیمی پایینه!
آب قطعه دیگه چیکار کنم خب؟!
پاسخ:
خدا نکنه پرچممون بیاد پایین...
این چه حرفیه.
جدولتم از مدرسه(ناظما یا آقایون خدمات) پیگیری کن؛ ایشالا پیدا میشه.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.